PROGRAMUL LEADER



ASOCIAȚIA GRUPUL DE ACȚIUNE LOCALĂ

GAL MUSCELEAN SI EUROPEAN



Programul Naţional de Dezvoltare Rurală

2007 – 2013


AXA IV – LEADER



Procedură pentru

evaluare şi selectarea cererilor de finanţare




CUPRINS:

1. DEFINIŢII SI PRESCURTĂRI ........................................................................................... 3

Definiţii ................................................................................................................................. 3

Prescurtări ........................................................................................................................... 3

2. REFERINŢE LEGISLATIVE ............................................................................................. 4

3. SCOP ................................................................................................................................ 5

4. DOMENIU DE APLICARE ................................................................................................ 5

5. DESCRIEREA ACTIVITATIILOR CONFORM MECANISMULUI DE IMPLEMENTARE DIN PLANUL DE DEZVOLTARE LOCALĂ: ............................................................................... 6

5.1.Stabilirea calendarului de sesiuni și a valorilor alocate pe măsuri .......................... 6

5.2.Stabilirea punctajelor pentru fiecare măsură și sesiune de depunere ..................... 6

5.3.Elaborarea anunțului sesiunii de depunere ................................................................ 6

5.4.Publicarea anunțului de selecție .................................................................................. 7

5.5.Primirea și înregistrarea proiectelor ............................................................................ 8

5.6.Verificarea conformității proiectelor ............................................................................ 9

5.7.Verificarea criteriilor de eligibilitate ............................................................................ 12

5.8.Întocmirea listei proiectelor eligibile............................................................................ 15

5.9.Evaluarea proiectelor și calcularea punctajelor ......................................................... 15

.10.Întocmirea listei proiectelor pentru selecție .............................................................. 15

5.11.Selecția aplicațiilor ..................................................................................................... 15

5.12.Aprobarea raportului de selecție ............................................................................... 16

5.13.Informarea/publicarea cu privire la rezultatele selecției .......................................... 17

5.14.Transmiterea proiectelor la OJPDRP ......................................................................... 17



1. DEFINITII SI PRESCURTARI

Definiţii

- Analiză de risc – metodă tehnică de identificare a riscurilor posibile care pot apărea în procesul de implementare a măsurilor finanţate prin FEADR ;

- Beneficiar – organizaţie publică sau privată care preia responsabilitatea realizării unui proiect;

- Cerere de Finanţare - formularul de cerere de finanţare (Formular E1.1) şi documentele administrative şi tehnice care sunt cerute de acest formular;

- Eligibilitate – suma criteriilor pe care un beneficiar trebuie să le îndeplinească în vederea obţinerii finanţării prin măsurile finanţate din FEADR;

- Eşantion – stabilirea unui segment de subiecţi/ tranzacţii, in urma unor criterii prestabilite cu un scop bine definit;

- Pista de audit – dă posibilitatea unei persoane să urmărească o tranzacţie din momentul iniţierii până în momentul în care se raportează rezultatele finale -reprezintă trasabilitatea operaţiunilor

- Proiect – orice operaţiune întreprinsă de un beneficiar al măsurilor incluse în PNDR finanţate din FEADR.


Prescurtări

- GAL – Grupul de Acțiune Locală

- MADR – Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale;

- APDRP – Agentia de Plati pentru Dezvoltare Rurala si Pescuit;

- CRPDRP – Centrul Regional de Plati pentru Dezvoltare Rurala si Pescuit;

- OJPDRP – Oficiul Judetean de Plati pentru Dezvoltare Rurala si Pescuit;

- PNDR – Programul Naţional de Dezvoltare Rurală;

- FEADR – Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală;

- DA – Direcţie pentru Agricultură Judeţeană şi a municipiului Bucureşti;

- SVCF - Serviciul Verificare Cereri de Finanţare din cadrul OJPDRP;

- SEC – Serviciul Evaluare, Contractare din cadrul CRPDRP;

- DSC - Direcţia Selectare Contractare din cadrul APDRP;

- SES – Serviciul Evaluare Selectare din cadrul DSC;

- SVT – DSC - Serviciul de Verificare Tehnică Implementare Proiecte din cadrul DSC;

- DGAIT - Director General Adjunct Implementare Tehnică;

- DCP - Direcţia Coordonare Programe;

- SMEP – Serviciul Metodologie si Elaborare Proceduri;

- SMER-Serviciul Monitorizare, Evaluare, Raportare;

- DRP – Direcţia Relaţii Publice din cadrul APDRP.

2. REFERINŢE LEGISLATIVE

1290/2005 - Regulamentul Consiliului privind finanţarea Politicii Agricole Comune, cu modificarile si completarile ulterioare;

885/2006 - Regulamentul Comisiei privind regulile pentru aplicarea regulamentului 1290/2005, cu privire la acreditarea agenţiilor de plăţi şi a altor organisme şi lichidarea conturilor FEGA şi FEADR, cu modificarile si completarile ulterioare ;

883/2006 - Regulamentul Comisiei privind regulile pentru aplicarea regulamentului 1290/2005, cu privire la păstrarea înregistrărilor contabile de către agenţiile de plăţi, a declaraţiilor de cheltuieli şi a veniturilor şi condiţiilor de rambursare a cheltuielilor din FEGA şi FEADR, cu modificarile si completarile ulterioare;

1698/2005 - Regulamentul Consiliului privind sprijinul pentru dezvoltare rurală acordat prin FEADR cu modificarile si completarile ulterioare;;

1974/2006 – Regulamentul CE de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului nr. 1698/2005 al CE privind sprijinul pentru dezvoltarea rurală acordată prin FEADR cu modificarile si completarile ulterioare;;

Regulamentul Comisiei (CE) nr. 70/2001 privind aplicarea art. 87 şi 88 din Tratatul CE la ajutoarele de stat pentru întreprinderi mici şi mijlocii, cu modificările şi completările ulterioare, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L nr. 10 din 13 ianuarie 2001;

659/1999 – Regulamentul Consiliului (EC) pentru aplicarea art.93 al Tratatului de instituire a Comunităţilor Europene, cu modificările ulterioare;

Ordonanţa de Urgenţă nr. 13 din 22 februarie 2006 privind înfiinţarea, organizarea si funcţionarea Agenţiei de Plaţi pentru Dezvoltare Rurala si Pescuit, prin reorganizarea Agenţiei SAPARD, prin care sunt delimitate in conformitate cu prevederile comunitare responsabilităţile instituţiilor implicate in administrarea FEADR si FEP;

Legea nr. 198 din 22 mai 2006 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă nr. 13 din 22 februarie 2006 privind înfiinţarea, organizarea si funcţionarea Agenţiei de Plaţi pentru Dezvoltare Rurala si Pescuit, prin reorganizarea Agenţiei SAPARD;

Ordinul Ministrului Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale nr. 243 din 14 aprilie 2006 privind stabilirea masurilor finanţate din Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurala (FEADR), care vor fi implementate de către Agentia de Plaţi pentru Dezvoltare Rurala si Pescuit si, respectiv, Agentia de Plaţi si Intervenţie pentru Agricultura;

Ordinul ministrului MADR nr. 422/2006 pentru aprobarea criteriilor de acreditare pentru Agenţiile de plăti pentru agricultură, dezvoltare rurală şi pescuit şi pentru Organismul Coordonator al Agenţiilor de plăti pentru agricultură, dezvoltare rurală şi pescuit;

Hotărârea de Guvern nr. 725/2010 privind reorganizarea si funcţionarea Ministerului Agriculturii si Dezvoltării Rurale, precum şi a unor structuri aflate în subordinea acestuia;

Hotărârea de Guvern nr. 751/2010 privind măsurile de reorganizare a direcţiilor pentru agricultură şi dezvoltare rurală judeţene şi a municipiului Bucureşti, precum şi stabilirea numărului de posturi;

Hotărârea de Guvern nr. 1213 din 6 septembrie 2006 privind stabilirea procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului pentru anumite proiecte publice şi private;

Hotărâre de Guvern nr. 224/ 05.03.2008 privind stabilirea cadrului general de implementare a măsurilor cofinanţate din Fondul Agricol pentru Dezvoltare Rurală prin Programul Naţional de Dezvoltare Rurală 2007-2013, cu modificarile si completarile ulterioare;

ORDIN nr. 567 din 2 septembrie 2008 pentru aprobarea Schemei de ajutor de minimis "Sprijinirea activităţilor economice în vederea diversificării economiei rurale şi a creşterii calităţii vieţii în spaţiul rural" cu modificările şi completările ulterioare;

Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 12 din 25 ianuarie 2010 pentru aprobarea schemei de ajutor de stat intitulată „Stimularea dezvoltării regionale prin realizarea de investiţii pentru procesarea produselor agricole şi forestiere în vederea obţinerii de produse neagricole”;

Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 2202 din 30 august 2010 privind aprobarea numărului de posturi, a structurii organizatorice şi a regulamentului de organizare şi funcţionare pentru APDRP.

Ordinul ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale nr. 28/31.01.2011 privind constituirea Comitetului de Selectie si a Comisiei de Contestatii, pentru proiectele aferente masurilor din PNDR (2007- 2013), precum si aprobarea Regulamentului de Organizare si Functionare al acestora.

Ghidul Solicitantului Măsura 41 “Implementarea strategiilor de dezvoltare locală”.

Planul de Dezvoltare Locală al Asociației Grupul de Actiune Locala Gal Muscelean si European.

3. SCOP

Procedura stabilește modul de primire, evaluare și selectare a cererilor de finanţare depuse de beneficiari la sediul Asociației Grupul de Actiune Locala Gal Muscelean si European.

, precum și formularele folosite și modul de rezolvare a contestațiilor.

4. DOMENIU DE APLICARE

Procedura stabileşte modul de realizare a activităţii de evaluare a cererilor de finanţare de la depunerea acestora de catre solicitant la sediul Asociației Grupul de Actiune Locala Gal Muscelean si European.și până la transmiterea celor selectate la Oficiul Judeţean de Plaţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit în vederea contractării.

Prezenta procedură se aplica tuturor masurilor din Planul de Dezvoltare Locală aprobat al Asociației Grupul de Actiune Locala Gal Muscelean si European.


5.DESCRIEREA ACTIVITATIILOR CONFORM MECANISMULUI DE IMPLEMENTARE DIN PLANUL DE DEZVOLTARE LOCALĂ

5.1. Stabilirea calendarului de sesiuni şi a valorilor alocate pe măsuri

Adunarea Generală a Asociației Grupul de Actiune Locala Gal Muscelean si European.

-constituită din totalitatea membrilor asociați, în conformitate cu art. 15, lit. m, din Regulamentul de Organizare și Funcționare, stabilește calendarul de lansare și sumele alocate fiecărei măsuri prevăzute în Planul de Dezvoltare Locală.

Convocarea Adunării Generale se face de Președintele Asociatiei GAL sau de cel puțin 3 membrii asociați, cu cel puțin 5 zile inainte de data stabilită. Adunarea Generala isi desfasoara sedinta in prezenta a cel putin 50% din membrii asociati, iar hotararile se iau prin vot deschis cu o majoritate a celor prezenti.

5.2. Stabilirea punctajelor pentru fiecare măsură şi sesiune de depunere

În vederea stabilirii criteriilor de selecţie, GAL preia din criteriile de selecţie menţionate în Ghidul solicitantului pentru măsurile din axele 1si 3, la care se adăugă obligatoriu criteriile de selecție locală din Planul de dezvoltare locală. În cazul criteriilor de selectie locala stabilite la nivelul masurilor cuprinse în PDL, acestea vor fi evidentiate separat pentru fiecare masura în parte. Suma maximă acordată tuturor criteriilor de selecţie nu trebuie să depăşească 100 de puncte.

GAL are obligaţia de a specifica clar criteriile de selecţie şi punctajul maxim acordat pentru fiecare criteriu în parte. Deasemenea, GAL va stabili un punctaj minim pe proiect, obligatoriu de obținut, pentru ca acesta să fie selectat. Punctajul minim al unui proiect selectat trebuie să aibă o valoare mai mare decât punctajul maxim acordat criteriului de selecție cu cea mai mică importanță.

Punctajele acordate pentru fiecare criteriu de selectie a fiecărei măsuri din PDL se aprobă de Consiliul Director al GAL,la propunerea si in baza unui referat de specialitate al comitetului de selectie.In cazul in care CD nu se acorda aviz favorabil,arbitrajul se va de catre Adunarea Generala.


5.3. Elaborarea anunţului sesiunii de depunere

Conform priorităţilor descrise în PDL, GAL lansează apeluri de selecţie a proiectelor, pe plan local.

Apelul de selecţie se lansează cu minim 30 de zile calendaristice înainte de data limită de depunere a proiectelor în aşa fel încât potenţialii beneficiari să aibă timp suficient pentru pregătirea şi depunerea acestora.

Apelul se adresează actorilor locali sau altor beneficiari care propun proiecte ce vor fi implementate în aria de acoperire a GAL.

Apelul de selecţie este elaborat de compartimentul administrativ al GAL și trebuie să conţină minim următoarele informaţii:

- Data lansării apelului de selecţie;

- Data limită de depunere a proiectelor;

- Locul şi intervalul orar în care se pot depune proiectele;

- Fondul disponibil – suma maximă nerambursabilă care poate fi acordată pentru finanţarea unui proiect (proiectul poate avea valoarea maxima de 200.000 euro,GAL-ul acorda finantare maximum 30.000 euro-chetuieli eligibile);

- Modalitatea de anunțare a rezultatului procesului de selecție (notificarea solicitanților, publicarea Raportului de Selecţie);

- Documentele justificative pe care trebuie să le depună solicitantul odată cu depunerea proiectului, în conformitate cu cerințele fișei măsurii din PNDR și cu Ghidul solicitantului în vigoare la momentul lansării apelului de selecție, aferente măsurii respective;

- Cerinţele de conformitate şi eligibilitate pe care trebuie să le îndeplinească solicitantul. Pentru proiectele ce se încadrează într-una dintre măsurile cuprinse în PNDR, se va folosi Ghidul Solicitantului aferent măsurii respective, disponibil pe siteul Agenţiei de Plaţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit (www.apdrp.ro) sau M.A.D.R. www.madr.ro, în vigoare la momentul lansării Apelului de selecție de către GAL sau Ghidul Masurii proprii realizat de GAL;

- Procedura de selecţie aplicată de Comitetul de Selecţie a GAL (descrierea criteriilor de selecţie, punctajul maxim acordat pentru fiecare criteriu și punctajul minim pe care trebuie să-l obțină un proiect pentru a fi selectat.);

- Data şi modul de anunţare a rezultatelor;

- Datele de contact a GAL unde solicitanţii pot obţine informaţii detaliate.

Aceste informații vor fi prezentate de către GAL în apelurile de selecție publicate pe pagina de internet a GAL-ului și afișate la sediul GAL-ului.

Pentru variantele publicate în presă și variantele afișate la sediul consiliilor județene/ sediile localităților membre în GAL, se vor prezenta variante simplificate ale anunțului de selecție, care să cuprindă următoarele informații:

- Data publicării

- Măsura lansată prin apelul de selecție

- Fondurile disponibile pentru Măsura respectivă

- Suma maximă nerambursabilă care poate acordată pentru proiecte

- Data limită de primire a proiectelor / locul depunerii proiectelor

- Precizarea că informatii detaliate privind accesarea şi derularea măsurii sunt cuprinse în Ghidul Solicitantului și se face trimitere la site-ul GAL și APDRP

- Date de contact pentru informații suplimentare.

- Disponibilitatea unei variante electronice (suport CD/DVD) sau pe suport tipărit a informațiilor detaliate aferente măsurilor lansate la sediul GAL.

5.4. Publicarea anunţului de selecţie

GAL, prin compartimentul administrativ, publică anunțul de selecție și întreprinde toate demersurile necesare pentru a asigura transparența procesului de selecție, folosind mijloacele de informare mass-media cu acoperire locală, postare pe pagina de web proprie, afișare la sediul GAL și la sediile consiliilor județene și ale consiliilor locale ale localităților partenere în GAL.

Apelul de selecti va fi conform

5.5. Primirea şi înregistrarea proiectelor

5.5.1. Completarea şi depunerea cererii de finanţare

Ghidul solicitantului, care stă la baza completării Cererii de finanţare este disponibil în mod gratuit la sediul GAL, Oficiile Judeţene de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală si Pescuit (OJPDRP), la Agentia de Plaţi pentru Dezvoltare Rurala si Pescuit (APDRP) .

Vor fi utilizate de catre solicitanti versiunile finale ale cererilor de finantare aflate pe site-ul www.apdrp.ro.

Solicitantul, informat cu explicaţiile menţionate în Ghidul solicitantului, completează formularul de cerere de finanţare (Formular E1.1) şi anexează documentele administrative şi tehnice care sunt cerute de acest formular. Aceste elemente constituie Cererea de finanţare.

Solicitantul va putea să apeleze, dacă doreşte, la consultanţi, pentru întocmirea documentaţiei tehnice si completarea Cererii de finanţare.

Odată finalizată cererea de finanţare, aceasta, împreună cu documentele ataşate, se constituie în „dosarul cererii de finanţare”. Acesta se multiplică de către solicitant în doua exemplare pe suport de hârtie şi un exemplar în copie electronica (prin scanare) : Formatul electronic va contine Cererea de finantare, insotita de documentatia justificativa, inclusiv de partea economica a studiului de fezabilitate/ memoriului justificativ (Anexele B si C) care vor fi folosite la verificarea bugetului indicativ, a planului financiar si a viabilitatii proiectului. Aceste documente sunt depuse la sediul GAL din Comuna Valea Mare Pravat , județul Arges. Ele sunt depuse personal de către reprezentantul legal, aşa cum este precizat în formularul Cerere de finanţare sau de un împuternicit, prin procura legalizată (in original) a reprezentantului legal, la sediul GAL, înaintea datei limită de primire a proiectelor așa cum a fost el stabilit în apelul de selecție.

Solicitantul se asigură că are un exemplar al Cererii de finanţare.

5.5.2. Primirea și înregistrarea cererii de finanţare

A SE VEDEA GHIDUL MASURII RESPECTIVE-link www.apdrp.ro


5.6. Verificarea conformităţii proiectelor

5.6.1. Acceptarea/ neacceptarea cererii de finanţare pentru verificare

Pentru a stabili dacă cererea de finanţare este acceptată pentru verificare, angajatul GAL –conform fisei postului-verifică în Registrul de înregistrare a Cererilor de finanţare neconforme (GE2.4L) și în Registrul de înregistrare a Cererilor de finanţare conforme (GE2.2L).

a) Verificare în Registrul cererilor de finanţare neconforme

Aceeaşi cerere de finanţare poate fi declarată neconformă de maximum două ori pentru aceeaşi licitaţie de proiecte.

Expertul va verifica în Registrul de înregistrare a Cererilor de finanţare neconforme GE2.4L dacă acelaşi solicitant a depus aceeaşi cerere de finanţare de doua ori în perioada licitaţiei de proiecte şi a fost declarată neconformă de fiecare dată. Dacă solicitantul se prezintă a treia oară cu aceeaşi cerere de finanţare aceasta nu va mai fi acceptată pentru a fi verificată. Dacă solicitantul se regăseşte in Registrul de înregistrare a Cererilor de finanţare neconforme GE2.4L, în situaţia prezentată mai sus, expertul verificator va opri verificarea conformităţii la acest stadiu, cererea de finanţare nefiind acceptată pentru verificarea ulterioară a criteriilor de conformitate.

Registrul GE2.4L se completeaza manual la nivelul GAL-ului.

b) Verificare în Registrul cererilor de finanţare conforme

Solicitantul care a renuntat, în cursul procesului de evaluare, la o cerere de finanţare conformă, nu o mai poate redepune în aceeaşi sesiune de depunere a proiectelor de investiţii.

Expertul verifică în Registrul cererilor de finanţare conforme GE2.2L dacă acelaşi solicitant a depus aceeaşi cerere de finanţare în perioada licitaţiei de proiecte şi a fost declarată conformă. Verifică în coloana 22 – „Situaţia finală a cererii de finanţare” dacă s-a înregistrat o renunţare sau retragere a cererii de finanţare. Dacă solicitantul se regăseşte in Registrul de înregistrare a Cererilor de finanţare conforme GE2.2L, în situaţia prezentată mai sus, expertul verificator va opri verificarea conformităţii la acest stadiu, cererea de finanţare nefiind acceptată pentru verificarea ulterioară a criteriilor de conformitate.

Pentru cererile de finanţare acceptate, angajatul GAL va proceda la:

5.6.2. Verificarea conformităţii Cererii de finanţare

Controlul conformităţii constă în verificarea Cererii de finanţare (E1.1L): dacă este corect completată, prezentata pe suport de hârtie, şi în format electronic şi dacă anexele tehnice şi administrative cerute în partea E a formularului E1.1L sunt prezente în două exemplare: un original şi o copie. Angajatul GAL care verifică conformitatea va verifica pe CD formatul electronic al documentelor ataşate: Cererea de finantare, inclusiv documentaţia ataşata acesteia (partea economica a studiului de fezabilitate/ memoriului justificativ) si copia electronică a dosarului cererii de finantare.

Angajatul GAL va verifica dacă fiecare exemplar din Cererea de finanţare a fost legat, paginat şi opisat, cu toate paginile numerotate manual în ordine de la 1 la n în partea dreaptă sus a fiecărui document, unde n este numărul total al paginilor din dosarul complet inclusiv documentele anexate, astfel încât să nu permită detaşarea şi/sau înlocuirea documentelor.

Dacă cererea de finanţare este incompletă la depunerea anterioară, se va dezlega dosarul şi se va adăuga documentul lipsă, paginile vor fi renumerotate (numerele vechi vor fi tăiate cu o linie orizontală), opisul se va reface şi dosarul va fi legat din nou.

Exemplarul original va avea înscris pe copertă, în partea superioară dreaptă, menţiunea «ORIGINAL ». Fiecare pagină va purta ştampila solicitantului (semnătura, în cazul persoanelor fizice).

Copiile documentelor originale care rămân în posesia solicitantului (ex: act de proprietate, bilanţ contabil vizat de administraţia financiară), trebuie să conţină menţiunea „Conform cu originalul” facuta de catre expertul care a verificat concordanta copiei cu originalul, a semnat si a datat ultima pagina a documentului COPIE Exemplarul - copie va avea înscris pe copertă, în partea superioară dreaptă, menţiunea «COPIE».

Verificarea cererii de finanţare se face conform Metodologiei de aplicat pentru verificarea conformităţii, specifice fiecărei măsuri (existentă la sfârşitul Fişei de verificare a conformităţii GE2.1L), completându-se Fişa de verificare a conformităţii GE2.1L .După completare, la momentul atasarii la dosarul administrativ, Fişa de verificare a conformităţii GE2.1L nu va cuprinde partea privind Metodologia de aplicat pentru verificare.

GAL -ul îşi rezerva dreptul de a solicita beneficiarului documente sau informaţii suplimentare, dacă pe parcursul verificărilor se constată de angajatul GAL verificator că este necesar.

Erori de forma

În cazul în care angajatul GAL va descoperi erori de formă în completarea cererii de finanţare de către solicitant va aplica următoarea procedură:

- taie cu o linie orizontală informaţia greşită şi scrie alăturat informaţia corectă;

-semnează în dreptul modificării şi o datează.

Erorile de formă sunt erorile făcute de către solicitant în completarea cererii de finanţare care sunt descoperite de experţii verificatori ai GAL, dar care, cu ocazia verificării conformităţii, pot fi corectate de către aceştia din urmă pe baza unor dovezi/informaţii prezentate explicit în documentele anexate Cererii de finanţare.

În cazul în care expertul verificator descoperă o eroare de formă, cererea de finantare nu este considerata neconforma.

Necompletarea unui camp din Cererea de finantare nu este considerata eroare de forma (cu exceptia Codului unic de inregistrare, daca acesta nu este atribuit).

Expertul va cere solicitantului sa efectueze corecturile (erori de forma) si pe CD urmand ca CD-ul sa fie retransmis pana la verificarea in teren.


Verificarea „4 ochi”

Persoana care verifică munca angajatului GAL este Managerul tehnic din cadrul GAL.

În urma verificării, acesta contrabifează Fişa de verificare a conformităţii GE2.1L, respectându-se astfel principiul “4 ochi”.


Finalizarea conformităţii

După finalizarea verificarii conformităţii documentelor, angajatul GAL care a verificat cererea de finantare înştiinţează solicitantul dacă cererea de finanţare este conformă sau i se explică cauzele neconformităţii. Solicitantului i se înmânează documentele originale şi semnează Fişa de verificare a conformităţii (GE2.1L). Dacă documentele originale au rămas în posesia solicitantului, expertul va verifica în prezenţa acestuia conformitatea documentelor “copie” cu documentele originale şi va bifa în casuţele corespunzătoare din Fişa de verificare a conformităţii GE2.1.L

Fişa de verificare a conformităţii GE2.1L este aprobată de Reprezentantul legal al GAL.


5.6.3. Înregistrarea

După verificare pot exista două variante:

a) Cererea de finanţare nu este completată corect sau lipseşte unul din documente sau a fost depusa de doua ori in cadrul aceleeasi sesiuni, ca urmare, va fi declarată neconformă. Fişa de verificare a conformităţii GE 2.1L este înregistrată de angajatul GAL care a efectuat verificarea în registrul de înregistrare a cererilor de finanţare neconforme (GE2.4L); expertul completează « N » în numărul de înregistrare din Fişa de verificare a conformităţii – GE2.1L (caseta destinată acestei menţiuni). Solicitantul semnează Fişa de verificare a conformităţii care se multiplică in 1 exemplar care va fi dat solicitantului, iar exemplarul original se va arhiva la GAL. În cazul în care solicitantul refuză să semneze Fişa de verificare a conformităţii, expertul completează în dreptul reprezentantului legal – „refuză să semneze”, semnează şi înscrie data respectivă.


Solicitantul va pleca cu cererea de finanţare neconformă, original şi copia pe hârtie, şi cu copia după Fişa de verificare care atestă neconformitatea documentară. Copia electronică a dosarului Cererii de finanţare va rămâne la GAL .

b) cererea de finanţare este declarată conformă. Fişa de verificare a conformităţii GE2.1L, împreună cu cele două exemplare ale cererii de finanţare se înregistrează de către expertul care a efectuat verificarea în Registrul de înregistrare a cererilor de finanţare conforme (GE2.2.L) şi completează « F » în numărul de înregistrare (caseta destinată acestei menţiuni).

Solicitantul semnează Fişa de verificare a conformităţii GE2.1L, care se multiplică în două exemplare din care unul va fi dat solicitantului, a doua copie se arhivează la GAL.

Înregistrarea cererii de finanţare în registrul de înregistrare a cererilor de finanţare se face de către OJPDRP.


5.6.4. Renunţarea la cererea de finanţare

Renuntarea la cererea de finantare se poate efectua de catre reprezentantul legal sau de un împuternicit prin procura legalizată (in original) a reprezentantului legal, in orice moment al verificarilor prin intreruperea procesului evaluarii.

În acest caz, solicitantul sau reprezentantul solicitantului va inainta la GAL, unde a depus cerere de finantare, o solicitare de renuntare la cererea de finantare completata, înregistrată şi semnată de către acesta (formular GE 0.2.L)

Solicitarea de renuntare va fi înregistrată la GAL de către secretar în Registrul de înregistrare a documentelor GE2.3L şi aprobată de către Managerul tehnic.

Managerul tehnic va dispune expertului întreruperea verificării Cererii de finanţare pentru care s-a solicitat renunţarea la finanţare si mentionarea în Registrul de înregistrare a cererilor de finanţare conforme GE2.2 L(coloana 22 - Situaţia finală a cererii de finanţare).

În cazul în care cererea de finanţare este în curs de verificare la OJPDRP sau la CRPDRP, managerul tehnic transmite prin fax Cererea de renuntare la cererea de finantare.


5.6.5. Restituirea cererii de finantare

Un exemplar al cererii de finantare este necesar sa ramana in sistem pentru ulterioare verificari (Audit, DCA, Curtea de Conturi, comisari europeni, eventuale contestatii, etc).

Daca solicitantul intocmeste formularul GE 0.2L- Cererea de renuntare la cererea de finantare, i se restituie originalul cererii depuse.

In cazul in care solicitantul renuntă la cererea de finantare, iar acesta a fost evaluat de catre entitati superioare ale sistemului (CRPDRP, SES/SVT-DSC, acestea fiind ultimele entitati la care a fost intocmita evaluarea) se va transmite cererea de renuntare a solicitantului, aprobată de Director adjunct OJPDRP, la entitatea unde se găseste originalul cererii de finantare. Cererea de finantare, în original, se transmite la OJPDRP iar de aici, solicitantului, în baza procesului verbal de restituire. O copie a acestui proces verbal este transmisă și GAL-ului.


5.7. Verificarea criteriilor de eligibilitate

Pentru cererile de finantare care se verifica la nivelul GAL, managerul tehnic va repartiza fiecare cerere de finantare conforma unui angajat, pe baza criteriului de repartizare uniforma din punct de vedere al numărului de cereri:

- un angajat pentru verificarea eligibilităţii (daca este posibil angajatului care a efectuat conformitatea cererii de finantare) si care va efectua si verificarea pe teren, completând coloanele corespunzătoare din registrul de înregistrare a cererilor de finanţare conforme GE2.2.L

Verificarea activitatii acestuia privind verificarea criteriilor de eligibilitate va fi realizata de managerul tehnic, prin dublul control al eligibilitatii, conform principiului „4 ochi”;

Dacă în urma verificării documentaţiei în birou angajații GAL consideră că unele documente prezentate (conform pct.3 Informatii suplimentare) nu conţin informaţii suficiente sau sunt incomplete, vor solicita informaţii suplimentare prin intermediul formularului GE3.4L (Fisei de solicitare a informatiilor suplimentare) care va fi transmis solicitantului.

Verificarea eligibilităţii tehnice şi financiare constă în verificarea eligibilităţii solicitantului, a criteriilor generale de eligibilitate, a bugetului indicativ al proiectului, studiului de fezabilitate, proiectului tehnic şi a tuturor documentelor anexate. Verificarea este făcută pe baza documentelor provenite de la solicitant.

5.7.1. Solicitarea de informaţii suplimentare

Rezultatul verificării este completarea Fişei de verificare a criteriilor de eligibilitate (GE3.1.L) rezumând verificarea efectuată de angajatul GAL. Bifele din fişa de verificare se fac pe baza verificării documentare si a informatiilor obtinute in urma vizitei pe teren.

În situaţia în care sunt criterii de eligibilitate care necesită lămuriri suplimentare, expertul completează coloana din formularul GE3.1L pentru „Solicitare de informaţii suplimentare” şi întocmeşte Fişa de solicitare a informaţiilor suplimentare GE3.4L, în care se solicită documentele suplimentare şi care se va transmite la solicitant.

Solicitantul trebuie să trimita prin posta informaţiile cerute în termen de 5 zile lucratoare de la data primirii formularului GE3.4L sau sa le predea la sediul GAL.

Informaţiile suplimentare se solicita o singura data de catre entitatea la care se afla in evaluare cererea de finantare, doar în următoarele cazuri:

în cazul în care studiul de fezabilitate sau memoriul justificativ conţin informaţii insuficiente pentru clarificarea unui criteriu de eligibilitate sau exista informaţii contradictorii în interiorul lor ori faţă de celelalte documente anexate cererii de finantare. Numai în caz de suspiciune se solicită extras de Carte funciară pentru documentele care atestă dreptul de proprietate;

in cazul cand avizele, acordurile, autorizaţiile nu au fost eliberate de catre autoritatile emitente intr-o forma care nu respecta protocoalele incheiate intre APDRP si institutiile respective;

Pentru criteriile de selectie se pot solicita numai clarificari, nu si documente suplimentare sau corectate. Informatiile nesolicitate transmise prin GE3.4L de solicitanti nu vor fi luate in considerare;

Daca informatiile suplimentare primite conduc la necesitatea corectarii bugetului indicativ, angajatul va notifica solicitantul asupra acestei situatii, tot prin doc. GE3.4L, cu rugamintea de a transmite bugetul rectificat conform solicitarii angajatului evaluator. In situatii exceptionale, prin această notificare se pot solicita si alte clarificări, a căror necesitate a apărut ulterior transmiterii răspunsului la informatiile suplimentare solicitate initial. In cazul unui refuz al solicitantului de a corecta bugetul, angajatul va intocmi bugetul indicativ corect, solicitantul avand optiunea de a contesta bugetul numai dupa notificare in urma raportului Comitetului de Selectie;

în cazul în care in bugetul indicativ (inclusiv devizele financiare şi devizele pe obiect) există diferenţe de calcul sau încadrarea categoriilor de cheltuieli eligibile/ neeligibile nu este facută corect.

Nu sunt permise atât cheltuieli eligibile cât şi cheltuieli neeligibile în cadrul cap. 4.1 Construcţii şi instalaţii, fără a se detalia în devizele pe obiect lucrările corespunzătoare spaţiilor/ instalaţiilor ce se vor executa. Pentru restul subcapitolelor de la cap. 4, se vor preciza care sunt echipamentele, utilajele / montajul care sunt neeligibile.

5.7.2.Verificarea bugetului indicativ

Verificarea constă în asigurarea că toate costurile de investiţii propuse pentru finanţare sunt eligibile şi calculele sunt corecte. Lista cheltuielilor eligibile şi neeligibile corespunzătoare fiecărei măsuri se găseşte în Fişa măsurii şi în Ghidul solicitantului. Verificarea bugetului indicativ se efectuează conform metodologiei de aplicat pentru verificarea criteriilor de eligibilitate din cadrul Fisei de verificare a criteriilor de eligibilitate GE3.1L, punctul 4, Verificarea bugetului indicativ.

Angajatul completează – punctul 4 „Verificarea bugetului indicativ” din formularul GE3.1. L


5.7.3.Verificarea rezonabilitatii preturilor

Se va verifica baza de date cu preturi.


5.7.4.Verificarea in teren a cererilor de finanţare conforme

Verificarea în teren se efectuează conform Fişei de verificare în teren GE3.8L, iar rezultatul verificării pe teren este menţionat în Fisa de verificare în teren GE3.8L.

Verificarea in teren a cererilor de finanţare conforme este opțională.

După efectuarea verificarii pe teren, pentru fiecare cerere de finanţare verificată angajații GAL au la dispoziţie o zi lucrătoare pentru finalizarea concluziilor rezultate în urma vizitei pe teren.

Pe toată durata efectuării verificării Cererii de finanţare, stadiul şi responsabilităţile care revin fiecărei etape, se regăseşte în „Pista de audit – Selecția proiectelor la nivelul teritoriului” (conform PDL). Acest formular însoţeşte fiecare cerere de finanţare pe tot parcursul verificării acesteia şi este completată şi semnată de către toţi factorii implicaţi (angajați GAL, manager tehnic, reprezentant legal).


5.8. Întocmirea listei proiectelor eligibile

După finalizarea verificării conformității și eligibilității tuturor proiectelor depuse la un apel de selecție și pentru o măsură, secretarul administrativ al GAL întocmește lista proiectelor eligibile.

Proiectele declarate conforme și eligibile, precum și lista lor se înaintează Comitetului de Selecție în ședința de lucru.

Comitetul de selecție își desfășoară activitatea conform Regulamentului de Organizare și Funcționare aprobat de Adunarea Generală a GAL.


5.9. Evaluarea proiectelor și calcularea punctajelor

Adunarea Generală a GAL, va stabili, inaintea lansarii sesiunii depunerii de proiecte, sistemul de punctaj aferent criteriilor de selectie, precum si criteriile specifice GAL-ului.

În functie de sistemul de punctaj stabilit, se efectueaza evaluarea criteriilor de selecţie pentru toate Cererile de finantare eligibile prin acordarea unui număr de puncte si se calculeaza scorul atribuit fiecarui proiect.

Angajații GAL și membrii Comitetului de Selectare a proiectelor vor întocmi şi completa Fişa de Verificare a criteriilor de selecţie GE3.2 L pentru proiectele declarate eligibile. Aceasta trebuie să cuprindă toate criteriile de selecţie ale măsurii în care se încadrează proiectul, la care se adaugă cele stabilite la nivelul GAL, punctajul obţinut.

Evaluarea criteriilor de selectie se face de catre entitatile care au efectuat evaluarea, numai pentru cererile de finantare din Lista proiectelor eligibile, pe baza Cererii de finantare, inclusiv anexele tehnice si administrative depuse de solicitant si dupa caz, a informatiilor suplimentare solicitate in urma verificarii documentare de birou si a verificarii pe teren.




5.10. Întocmirea listei proiectelor pentru selecţie

După întocmirea Fișelor de Verificare a criteriilor de selecție GE3.2L și calcularea punctajelor secretarul GAL întocmește Lista proiectelor pentru selecție, pe care o înaintează Comitetului de selectare a proiectelor.


5.11. Selecția aplicațiilor

Selecţia proiectelor se face aplicând regula de „dublu cvorum”, respectiv pentru validarea voturilor, este necesar ca în momentul selecţiei să fie prezenţi cel puţin 50% din membrii Comitetului de Selecţie, din care peste 50% să fie din mediul privat şi societate civilă, iar reprezentanții organizațiilor din mediul urban să nu depășească 25% din numărul membrilor. Pentru transparenţa procesului de selecţie a proiectelor şi pentru efectuarea activităţilor de control şi monitorizare, la aceste selecţii va lua parte şi un reprezentant al Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale de la nivel judeţean din cadrul Compartimentului de Dezvoltare Rurală Judeţean.

După încheierea procesului de evaluare și selecție, Comitetul de Selecție va emite un Raport de Selecție Intermediar, în care vor fi înscrise proiectele retrase, neeligibile, eligibile neselectate și eligibile selectate, valoarea acestora, numele solicitanților, iar pentru proiectele eligibile punctajul obținut pentru fiecare criteriu de selecție. Raportul de Selecție Intermediar va fi publicat pe pagina de web a GAL www.galmuscel.ro . În baza acestuia, GAL va transmite rezultatele selecției către solicitanți.

Beneficiarii care au fost notificaţi de către GAL de faptul că proiectele acestora au fost declarate neeligibile sau nu au fost selectate pot depune contestaţii la sediul GAL.

Contestațiile pot fi depuse în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la primirea notificării sau în maximum 10 zile lucrătoare de la publicarea pe pagina de web a GAL a Raportului. Contestaţiile primite vor fi analizate de către Comisia de Solutionare a Contestaţiilor înfiinţată la nivelul GAL în acest sens, care este compusă din alte persoane faţă de cele care au făcut parte din Comitetul de Selecţie.

Comisia de Solutionare a Contestațiilor este numită și aprobată de către Adunarea Generală a GAL și își desfășoară activitatea conform Regulamentului de Organizare și Funcționare aprobat.

Comisia de Soluționare a Contestațiilor va analiza doar proiectele care au făcut obiectul contestațiilor.


5.11.1. Desfăşurarea procedurii de soluţionare a contestaţiilor cu privire la rezultatul evaluării proiectelor

1) Contestaţiile pot fi depuse la sediul GAL, semnate de beneficiar

2) Vor fi considerate contestaţii şi analizate în baza prezentei proceduri doar acele solicitări care contestă elemente legate de eligibilitatea proiectului depus, punctarea unui/unor criterii de selecţie, stabilirea valorii/cuantumului criteriilor de departajare, valoarea proiectului declarată eligibilă/valoarea sau intensitatea sprijinului public acordat pentru proiectul depus, componenta financiară dominantă.

3) Analiza contestaţiilor se realizează de către Comisia de Solutionare a Contestatiilor, care are o componenta diferita de Comisia de Selectare a Proiectelor, ajutata de angajații GAL. În mod obligatoriu, contestaţiile vor fi analizate de către alţi angajați care nu au participat la evaluarea iniţială a proiectelor.

4) În acest scop, pentru fiecare proiect contestat se va întocmi un raport privind analiza contestaţiei şi soluţia propusă în urma reevaluării elementelor contestate. Dacă soluţia


propusă în urma reevaluării proiectului contestat diferă de cea din Raportul de evaluare, se vor întocmi noi fişe de verificare.

5) Termenul de analiza a unei contestaţii depuse pentru o măsură este de 30 zile de la depunerea contestaţiei

6) Comisia de Solutionare a Contestaţiilor întocmeşte un raport de contestaţii, pentru fiecare măsură în parte, care va cuprinde rezultatul contestaţiilor.


5.12. Aprobarea raportului de selecție

În urma soluționării eventualelor contestații, Comisia de Soluționare a Contestațiilor va elabora un Raport de Contestații, care va fi semnat de către membrii Comisiei și va fi înaintat Comitetului de selecție al GAL.

În baza Raportului de Contestații, Comitetul de Selecție va emite Raportul de Selecție (final), în care vor fi înscrise proiectele retrase, neeligibile, eligibile neselectate și eligibile selectate, valoarea acestora, numele solicitanților, iar pentru proiectele eligibile punctajul obținut pentru fiecare criteriu de selecție.

În Raportul de Selecție vor fi evidențiate proiectele declarate eligibile sau selectate în baza soluționării contestațiilor. GAL va publica pe pagina de web proprie Raportul de Selecție și va înștiința solicitanții asupra rezultatelor procesului de evaluare și selecție.

Raportul de Selecție va fi semnat de către toți membrii Comitetului de Selecție; se va specifica apartenența lor la mediul privat sau public și urban – cu respectarea precizărilor din PNDR, ca partea publică să reprezinte mai puțin de 50% .

De asemenea, Raportul de Selecție va prezenta semnătura reperezentantului CDRJ care participă ca observator la procesul de selecție. Raportul de Selecție va fi datat, aprobat de către Comitetul de Selecție și avizat de Președintele GAL sau de Reprezentantul legal GAL sau de un alt membru al Consiliului Director mandatat în acest sens și va prezenta ștampila GAL.


5.13. Informarea/ publicarea cu privire la rezultatele selecţiei

În vederea asigurării transparenței procesului de selecție realizat la nivelul GAL, Rapoartele de Selecție vor fi făcute public pe pagina de web www.galmuscel.ro .

Notificările către solicitanți asupra rezultatului selecţiei vor fi semnate de către Reprezentantul legal al GAL sau un angajat al GAL desemnat în acest sens. Notificarea se va transmite cu confirmare de primire din partea solicitantului.


5.14. Transmiterea proiectelor la OJPDRP

Cererile de finanţare selectate vor fi depuse de către GAL la OJPDRP, fiecare fiind însoţită de Fişa de verificare a conformităţii, Fişa de verificare a eligibilităţii şi Fişa de verificare a criteriilor de selecţie și Raportul de Selecție, însoțit de o copie a declarațiilor pe proprie răspundere a angajaților GAL care participă la procesul de evaluare, al membrilor Comitetului de Selecție și al membrilor Comisiei de soluționare a contestațiilor (dacă este cazul), privind evitarea conflictului de interes întocmite la nivelul GAL. Toate proiectele selectate de către GAL, indiferent de specificul acestora, vor fi depuse de către un angajat al GAL la OJPDRP pe raza căruia se vor desfășura activitățile proiectului. Angajatul GAL va fi împuternicit – prin procură notarială - de către solicitantul de finanțare prin Măsura 41 și va semna de luare la cunoștință pe Fișa de conformitate inițială și pe partea I a Fișei de conformitate, la sediul OJPDRP.




APROBAT IN ADUNAREA GENERALĂ A ASOCIAŢILOR GRUPULUI DE ACŢIUNE LOCALĂ GAL MUSCELEAN SI EUROPEAN DIN DATA DE 12.10.2012.


PRESEDINTE GAL ,

NAFTANAILA ION

10 întrebări despre Programul LEADER

  1. Ce reprezintă Programul LEADER? Programul LEADER reprezintă o abordare care oferă noi oportunităţi de dezvoltare rurală punând bazele identificării nevoilor locale, întăririi capacităţii de dezvoltare şi implementării strategiilor locale de dezvoltare în vederea conservării patrimoniului rural şi cultural, dezvoltării mediului economic şi îmbunătăţirii abilităţilor organizatorice ale comunităţilor locale.
  1. Care sunt avantajele utilizării Programului LEADER?
    • Răspunde nevoilor locale specifice
    • Valorifică resursele locale;
    • Mobilizează actorii locali, reprezentanţi ai populaţiei rurale, de a se preocupa şi de a prelua controlul dezvoltării zonelor rurale prin întocmirea de strategii axate pe problemele identificate în comunităţile lor;
    • Oferă zonelor rurale posibilitatea de colaborare cu alte teritorii pentru schimb şi transfer de experienţă prin crearea de reţele;
    • Prin caracterul său descentralizat, integrat şi de jos în sus este esenţial pentru dezvoltarea echilibrată teritorială.
  1. Cine elaborează şi promovează strategiile locale? Grupurile de Acţiune Locală vor elabora şi promova strategiile de dezvoltare locală.
  1. Ce sunt Grupurile de Acţiune Locală? Grupurile de Acţiune Locală reprezintă parteneriate public-private constituite din diverşi reprezentanţi ai sectoarelor public, privat şi societăţii civile din teritoriul respectiv. La nivel de decizie, partenerii economici şi reprezentanţii societăţii civile, precum agricultorii, femeile, tinerii din spaţiul rural şi asociaţiile acestora trebuie să reprezinte cel puţin 50% din parteneriatul local.
  1. Ce teritorii sunt eligibile pentru Programul LEADER? Teritoriile eligibile sunt acele teritorii care, în conformitate cu definiţia OECD, sunt clasificate drept rurale. Definiţia OECD are la bază acea parte a populaţiei care locuieşte în comune (cu mai puţin de 150 locuitori/km2). Această definiţie este unica recunoscută pe plan internaţional referitor la spaţiul rural.
  1. Beneficiarii Programului LEADER? Beneficiarii Programului LEADER sunt Grupurile de Acţiune Locală (GAL) care îşi desfăşoară activitatea pe un teritoriu rural, cu o populaţie cuprinsă între 10.000 - 100.000 locuitori şi densitatea de maximum 150 de locuitori pe kmp
  1. Care sunt etapele pentru pregătirea implementării Programului LEADER?
    • Formarea animatorilor reprezentanţi ai anumitor teritorii (zone) subregionale
    • Constituirea Grupurilor de Acţiune Locală
    • Elaborarea strategiei de dezvoltare locală de către GAL-uri
    • Selectarea proiectelor
    • Implementarea strategiilor de dezvoltare rurală
  1. Care este rolul Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale (MAPDR) şi Agenţiei de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit (APDRP) în implementarea Programului LEADER? Direcţia Generală Dezvoltare Rurală din cadrul MAPDR exercită rolul de Autoritate de Management pentru Programul Naţional de Dezvoltare Rurală din România. APDRP va fi autoritatea naţională responsabilă de implementarea financiară şi tehnică a măsurilor din Programul LEADER.
  1. Cine sunt şi ce rol au animatorii? Animatorii sunt persoane cu pregătire specifică (care poate fi dobândită prin participarea la cursurile de formare susţinute de Ministerul Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale) cu rolul de a identifica problemele care îngreunează sau frânează dezvoltarea locală şi în acelaşi timp propune / iniţiază concepte, măsuri şi proiecte capabile să soluţioneze problemele locale.
  1. Din ce se finanţează Programul LEADER? Programul LEADER se finanţează prin Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală, în conformitate cu Regulamentul Consiliului Uniunii Europene nr. 1698/2005 din 20 septembrie 2005.